Boktips :)

Är du nyfiken på om det finns någon som helst logisk eller vettig grund i den kristna tron? Vill du tro, men har frågor och tvivel som står i vägen? Här kommer mina boktips:


Kan man vara kristen?
(Mere Christianity) Skriven av C.S. Lewis, en professor i litteraturhistoria som även är känd för böcker som; Landet Narnia, Från helvetets brevskola, Av glädje överfallen m.m. Denna bok ger ett filosofiskt perspektiv på kristen tro. Boken tar upp frågor som; Hur ska man veta vad som är rätt och orätt? Vad tror egentligen de kristna - och vad tror det inte? Kan man vara kristen utan att ta farväl av sitt intellekt?
Detta är en bok som fick många bitar att falla på plats i mitt liv.
(Boken kan beställas här.)


Brev från en skeptiker (Letters from a skeptic) Skriven av Gregory Boyd och Edward Boyd.
Denna bok är faktiskt en samling av riktiga brev, skrivna mellan en far och en son.
Den skeptiske Edward och hans son Greg diskuterar per korrespondens om kristendom, kyrka, ondska, helvete och en rad andra kniviga ämnen och frågor. Varför finns det så mycket lidande i världen? Varför skapade Gud Satan? Kommer alla som inte tror till helvetet? Hur kan jag vara både helig och syndig på samma gång?
Boken har flera intressanta argument och tänkvärda poänger.
(Boken kan beställas här.)


Fallet Jesus (The case for Christ) Skriven av Lee Strobel. I Fallet Jesus granskar Lee Strobel, flerfaldigt prisbelönad reporter från bland annat Chicago Tribune, berättelserna och vittnesmålen om Jesus som historisk person. Strobel ställer forskarna mot väggen och nagelfar alla fakta och indicier i en spännande och samtidigt mycket personlig bok.
Strobels jakt efter den sanna bilden av Jesus från Nasaret gjorde att han själv lämnade ateismen. Ett överväldigande bevismaterial övertygade, och Strobel säger: "Jag insåg att det skulle krävas mycket större tro för mig att hålla fast vid min ateism än att tro på Jesus från Nasaret."
 
Boken tar upp frågor som; Kan vi lita på texterna om Jesus? Finns det trovärdiga bevis utanför evangelierna? Bekräftas eller motsägs texterna om Jesus av arkeologin? Var Jesu uppståndelse en bluff?
(Boken kan beställas här.)


Himlen finns på riktigt (Heaven is for real) Skriven av Todd Burpo och Lynn Vincent.
denna bok skriver Todd Burpo (med hjälp av Lynn Vincent) om sin son Coltons berättelse om sitt besök i himmelen. Vid fyra års ålder insjuknar Colton i svår bukhinneinflammation och man tror att slutet är nära. Han tillfriskar dock mirakulöst efter flera svåra operationer. Några månader efter han kommit hem från sjukhuset börjar Colton prata om att han sett änglar och att han varit i himlen under operationen, något som minst sagt chockar hans föräldrar. Under flera år fortsätter sedan Colton att berätta fragment från sin himmelska resa, vilket resulterat i denna bok.
(Boken kan beställas här.)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0